FANDOM

Francja (fr. France, wym. [fʀɑ̃s]), Republika Francuska (République française, [ʀepyblik fʀɑ̃sɛz]) – państwo, którego część metropolitarna znajduje się w Europie Zachodniej, posiadające także zamorskie terytoria na innych kontynentach. Francja metropolitarna rozciąga się od Morza Śródziemnego na południu do kanału La Manche i Morza Północnego na północy, oraz od Renu na wschodzie do Zatoki Biskajskiej na zachodzie. Francuzi często nazywają swój kraj l'Hexagone (sześciokąt) – pochodzi to od kształtu Francji metropolitarnej.

Francja graniczy z Belgią, Luksemburgiem, Niemcami, Szwajcarią, Włochami, Monako, Andorą i Hiszpanią. Terytoria zamorskie graniczą również z Brazylią, Surinamem i Antylami Holenderskimi. Kraj jest także połączony z Wielką Brytanią przez tunel pod kanałem La Manche.

Republika Francuska jest unitarnym państwem demokratycznym, w którym ważną rolę odgrywa prezydent. Jest również piątym najlepiej rozwiniętym krajem świata i jedenastym w rankingu warunków życia. Najważniejsze ideały Francji zawarte są w Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela i w występującym na drukach urzędowych i monetach haśle rewolucji francuskiej "liberté, égalité, fraternité" ("wolność, równość, braterstwo"). Kraj jest w gronie założycieli Unii Europejskiej. Ma największą powierzchnię spośród państw wspólnoty. Francja jest także członkiem-założycielem Organizacji Narodów Zjednoczonych, wchodzi także w skład Frankofonii, G8 oraz Unii Łacińskiej. Należy do Rady Bezpieczeństwa ONZ, w której posiada prawo veta.

Francja ze względu na swoją liczbę ludności, potencjał gospodarczy, pozycję w Europie, silną armię (trzeci po Rosji i USA arsenał nuklearny), uchodzi za jedno z najpotężniejszych państw świata.

Nazwa "Francja" pochodzi od germańskiego plemienia Franków, które zajmowało region po upadku Cesarstwa Zachodniorzymskiego. W otaczającym Paryż regionie Île-de-France powstało państwo francuskie.

Historia w WSC Edytuj

Menadżerowie: Morphing (1-5), Hatifnat (6-10), Charlie (11-15), Ajra (16-20)

Edycja Menadżer Wykonawca Piosenka Punkty Miejsce
1. WSC Morphing Yann Tiersen La noyée 91 3
2. WSC Morphing Claire Pichet Summer 78 75 7
3. WSC Morphing Nouvelle Vague In A Manner Of Speaking 117 2
4. WSC Morphing Alexandre Desplat L'abandon 46 3
5. WSC Morphing M83 Kim & Jessie 58 11
6. WSC Hatifnat Carla Bruni Salut Marin 55 9
7. WSC Hatifnat Gotan Project Rayuela 58 10
8. WSC Hatifnat Loane Jemais seule 76 6
9. WSC Hatifnat Cécile Corbel La fille damnée 90 2
10. WSC Hatifnat Pauline Croze Larmes 40 13
11. WSC Charlie Emily Loizeau Je suis jalouse 26 17
12. WSC Charlie Plastiscines Bitch 29 15
13. WSC Charlie The Dø Too Insistent 35 16
14. WSC Charlie The Bewitched Hands On The Top Of Our Heads Hard To Cry 32 19
15. WSC Charlie Benjamin Biolay Padam 41 14
16. WSC Ajra CocoRosie Lemonade TBA TBA