FANDOM

The Knife – szwedzki duet indie elektroniczny, tworzony przez rodzeństwo Karin Dreijer Andersson i Olofa Dreijera.

Cechą charakterystyczną The Knife jest niechęć do współpracy z mediami czy muzycznym mainstreamem. Członkowie zespołu rzadko pojawiają się publicznie, w materiałach promocyjnych występują nosząc maski, a do roku 2006 wprost odmawiali występów na żywo.

Duet został laureatem nagrody Grammis w kategorii najlepszy zespół popowy 2003 roku, jednak ceremonia wręczenia nagród została przez The Knife zbojkotowana. Zamiast Karin Dreijer Andersson i Olofa Dreijera na scenie pojawili się członkowie innej grupy artystycznej przebrani za goryle z liczbą 50 na kostiumach. Był to protest przeciwko dominacji mężczyzn w przemyśle muzycznym. Do Grammis nominowany był również inny album duetu, zatytułowany Deep Cuts, jednakże nagrodę odebrał zespół The Cardigans.

O The Knife stało się głośniej w końcu 2005 gdy pochodzącą z ich repertuaru piosenkę "Heartbeats" w wersji José Gonzáleza wykorzystano w reklamie telewizorów Sony BRAVIA.

Karin Dreijer Andersson i Olof Dreijer prowadzą własną wytwórnię płytową Rabid Records.

Karin ma na koncie gościnny udział w singlowym utworze Röyksopp "What Else Is There?" (2005) oraz w utworach "This Must Be It" i "Tricky Tricky" pochodzących z albumu Junior (2009). The Knife wyprodukowali również singel "Who's That Girl?" szwedzkiej wokalistki Robyn.

W marcu 2009 roku Karin Dreijer Andersson jako Fever Ray wydała solową płytę o takim samym tytule.

W roku 2009 The Knife wraz z Mt. Sims-em i Planningtorock pracowało nad dźwiękową oprawą opery zatytułowanej "Tomorrow, in a Year". Opera realizowana była przez duńską grupę artystyczną Hotel Pro Forma. Treść opery została oparta na dziele Karola Darwina, O powstawaniu gatunków. 6 stycznia 2010 roku, grupa zapowiedziała wydanie albumu, mającego się ukazać 1 marca 2010, również zatytułowanego "Tomorrow, in a Year". Album jest już dostępny na stronie artystów w całości do darmowego przesłuchania.